Sunday, May 15, 2011

RPHMINGGU 18-19


 


 


 


 

RPH MINGGU KE 18-19 2.5.2011(2.5.2011-13.5.20110

Week 18 (2.5.2011-6.5.2011)

2.5.2011 Hari Isnin


 

CUTI UMUM


 

3.5.2011 Hari Selasa

Pendidikan Moral Ting.1D(12.50-2.00)1A/B/C(3.25-4.35)1M(4.35-5.10)

Bidang Pembelajaran 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

Nilai: 2.2 Hormat dan taat kepada anggota keluarga

Tema: Hormat-menghormati asas keluarga harmoni

Tajuk: Pedoman penting

Hasil Pembelajaran : Kognitif: Memahami keperluan menghormati orang lain khususnya anggota keluarga

daripada perspekitif pelbagai agama.

Afektif: Memahami keperluan menghormati anggota keluarga.

Perlakuan : Mengamalkan perlakuan bersopan ketika berhubung dengan anggota keluarga.

Pendekatan : Pemupukan Nilai

Teknik : I. Penerangan

II. Aktiviti kumpulan –mengumpul dan membandingkan maklumat daripada pelbagai sumber.

III. Sumbang saran tentang pentingnya sikap menghormati semasa manusia.

IV. Memahami pernyataan mengikut beberapa agama di Malaysia.

Refleksi : pelajar dapat faham tentang sikap menghormati orang lain yang dituntut oleh beberapa agama.


 

4.5.2011 Hari Rabu

Bahasa Inggeris Ting. 1L(12.50-2.00) 1E(3.25-4.00)

Theme: Summary

Topic: Text on "Benefits of cooking"

Learning outcome: Writing summary

Level 3. 1. Write summary

Objectives of the lesson: At the end of the lesson pupils should be able to

1. Write summary

Lesson development: 1. Explain on how to write summary-give tips on writing summary.

2. Give text for summary.

3. Read the text, discussion.

4. Oral – underline the important points

Conclusion: written ex.

Language content: present tense

CCTS: writing summary

AVA: printed article

Moral: knowledge

Reflection: students write the summary with guided notes.


 

5.5.2011 Hari Khamis

Bahasa Inggeris Ting. 1G(5.45-6.20)

Theme: Summary

Topic: Text on "Benefits of cooking"

Learning outcome: Writing summary

Level 3. 1. Write summary

Objectives of the lesson: At the end of the lesson pupils should be able to

1. Write summary

Lesson development: 1. Explain on how to write summary-give tips on writing summary.

2. Give text for summary.

3. Read the text, discussion.

4. Oral – underline the important points

Conclusion: written ex.

Language content: present tense

CCTS: writing summary

AVA: printed article

Moral: knowledge

Reflection: students write the summary with guided notes.


 

Bahasa Inggeris Ting. 1L(3.25-4.35)

Theme: Summary

Topic: Text on 'Sports'

Learning outcome: Writing summary

Level 3. 1. Write summary

Objectives of the lesson: At the end of the lesson pupils should be able to

1. Write summary

Lesson development: 1. Revise summary

2. Brainstorming on the topic given

3. Tr. writes important notes on the board

Conclusion: written ex.

Language content: present tense

CCTS: writing summary

AVA: printed article

Moral: knowledge

Reflection: students can write the summary


 

Pendidikan Moral Ting.1M(12.50-2.00)1A/B/C(2.35-3.10)

Bidang Pembelajaran 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

Nilai: 2.2 Hormat dan taat kepada anggota keluarga

Tema: Hormat-menghormati asas keluarga harmoni

Tajuk: Pedoman penting

Hasil Pembelajaran : Kognitif: Memahami keperluan menghormati orang lain khususnya anggota keluarga

daripada perspekitif pelbagai agama.

Afektif: Memahami keperluan menghormati anggota keluarga.

Perlakuan : Mengamalkan perlakuan bersopan ketika berhubung dengan anggota keluarga.

Pendekatan : Pemupukan Nilai

Teknik : I. Penerangan

II. Aktiviti kumpulan –mengumpul dan membandingkan maklumat daripada pelbagai sumber.

III. Sumbang saran tentang pentingnya sikap menghormati semasa manusia.

IV. Berbincang soalon-soalan di m/s 73

Refleksi : pelajar dapat jawab semua soalan dengan betul.


 

6.5.2011 Hari Jumaat

Bahasa Inggeris Ting. 1E(2.00-3.10)1G(5.10-6.20)

Theme: Summary

Topic: Text on 'Sports'

Learning outcome: Writing summary

Level 3. 1. Write summary

Objectives of the lesson: At the end of the lesson pupils should be able to

1. Write summary

Lesson development: 1. Revise summary

2. Brainstorming on the topic given.

3. Tr. writes important notes on the board.

Conclusion: written ex.

Language content: present tense

CCTS: writing summary

AVA: printed article

Moral: knowledge

Reflection: students can write the summary.


 

Pendidikan Moral 1D(3.10-3.45)

Bidang Pembelajaran 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

Nilai: 2.2 Hormat dan taat kepada anggota keluarga

Tema: Hormat-menghormati asas keluarga harmoni

Tajuk: Pedoman penting

Hasil Pembelajaran : Kognitif: Memahami keperluan menghormati orang lain khususnya anggota keluarga

daripada perspekitif pelbagai agama.

Afektif: Memahami keperluan menghormati anggota keluarga.

Perlakuan : Mengamalkan perlakuan bersopan ketika berhubung dengan anggota keluarga.

Pendekatan : Pemupukan Nilai

Teknik : I. Penerangan

II. Aktiviti kumpulan –mengumpul dan membandingkan maklumat daripada pelbagai sumber.

III. Sumbang saran tentang pentingnya sikap menghormati semasa manusia.

IV. Berbincang soalon-soalan di m/s 73

Refleksi : pelajar dapat jawab semua soalan dengan betul.


 

Week 19 9.5.2011-13.5.2011

9.5.2011 Hari Isnin

Bahasa Inggeris Ting. 1I(2.35-3.10)1A(5.10-6.20)

Theme: Environment

Topic: What A Wonderful World!

Learning outcomes: Language for interpersonal

Level 2. Exchanging ideas and giving opinions on topics of interest

Language for informational

Level 2. 1. Getting meanings of unfamiliar words by using word attack

skills.

2. Extracting main ideas and supporting details.

Objectives of the lesson: At the end of the lesson the students should be able to

1. read and understand the passage

2. answer all the questions given

Lesson development: 1. Brain-storming on topic "save our rivers"

2. Read the passage

3. Oral ex.

Conclusion: Written ex.

CCTS: extracting ideas

Moral value: co-operation

Language content: present tense

ABM: Reference books

Reflection: students can answer all the questions given.


 

10.5.2011 Hari Selasa

Pendidikan Moral Ting. 1D(12.50-2.00)1A/B/C(3.35-4.35)1M(4.35-5.10)

Bidang Pembelajaran 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

Nilai: 2.3.Mengekalkan tradisi kekeluargaan

Tema: Tradisi keluarga perlu dipelihara

Tajuk: Tradisi warisan keluarga

Hasil Pembelajaran : Kognitif: Mengenal pasti dan memahami tradisi yang diamalkan oleh keluarga.

Afektif:Mengenal pasti tradisi yang diamalkan oleh pelbagai kumpulan etnik di Malaysia. Perlakuan:Mengamalkan perlakuan bersopan ketika berhubung dengan anggota keluarga.

Pendekatan : Pemupukan Nilai

Teknik : I. Penerangan

II. Aktiviti kumpulan –mengumpul dan membandingkan maklumat daripada pelbagai sumber.

III. Sumbang saran tentang tradisi warisan keluarga

IV. Berbincang soalon-soalan 77

Refleksi : pelajar dapat jawab semua soalan dengan betul.


 

11.5.2011 Hari Rabu

Bahasa Inggeris 1L(12.50-2.00)1E(3.25-4.00)

Theme: Environment

Topic: What A Wonderful World!

Learning outcomes: Language for interpersonal

Level 2. Exchanging ideas and giving opinions on topics of interest

Language for informational

Level 2. Write directions, instructions, recounts and announcements

in appropriate format and conventions.

Objectives of the lesson: At the en d of the lesson the students should be able to

1. write messages

Lesson development: 1. Brain-storming on topic "save our rivers"

2. Use the information collected to write messages

3. Oral ex.

Conclusion: Written ex.

CCTS: writing

Moral value: co-operation

ABM: Reference books

Language content: present tense

Reflection: students can write short messages


 

12.5.2011 Hari Khamis

Bahasa Inggeris Ting.1L(3.25-4.35)

Theme: Environment

Topic: What A Wonderful World!

Learning outcomes: Language for interpersonal

Level 2. Exchanging ideas and giving opinions on topics of interest

Language for informational

Level 2. Grammar- Conjunction-'and', 'but' and 'or'

Objectives of the lesson: At the end of the lesson the students should be able to

1. use conjunction correctly

Lesson development: 1.Explain on how to use conjunctions and, but, or and so

2. Give examples and drilling

3. Oral ex.

Conclusion: Written ex.

CCTS: identify

Moral value: co-operation

ABM: Reference books

Language content: present tense

Reflection: students can use the correct conjunction to fill in the blanks


 

Bahasa Inggeris 1G(5.45-6.20)

Theme: Environment

Topic: What A Wonderful World!

Learning outcomes: Language for interpersonal

Level 2. Exchanging ideas and giving opinions on topics of interest

Language for informational

Level 2. Write directions, instructions, recounts and announcements

in appropriate format and conventions.

Objectives of the lesson: At the en d of the lesson the students should be able to

1. write messages

Lesson development: 1. Brain-storming on topic "save our rivers"

2. Use the information collected to write messages

3. Oral ex.

Conclusion: Written ex.

CCTS: writing

Moral value: co-operation

ABM: Reference books

Language content: present tense

Reflection: students can write short messages


 

Pendidikan Moral Ting. 1M(12.50-2.00)1A/B/C(2.35-3.10)

Bidang Pembelajaran 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

Nilai: 2.4.Tanggungjawab terhadap keluarga

Tema: Bertanggungjawab terhadap diri dan persekitaran

Tajuk: Tanggungjawab hidup berkeluarga

Hasil Pembelajaran : Kognitif: Mengenal pasti tanggungjawab setiap anggota dalam keluarga.

Afektif:Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga.

Perlakuan: Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dalam keluarga.

Pendekatan : Pemupukan Nilai

Teknik : I. Penerangan

II. Aktiviti kumpulan –mengumpul dan membandingkan maklumat daripada pelbagai sumber.

III. Sumbang saran tentang tanggungjawab hidup berkeluarga

IV. Berbincang soalon-soalan 82

Refleksi : pelajar dapat jawab semua soalan dengan betul.


 

13.5.2011 Hari Jumaat

Bahasa Inggeris Ting. 1E(2.00-3.10)

Theme: Environment

Topic: What A Wonderful World!

Learning outcomes: Language for interpersonal

Level 2. Exchanging ideas and giving opinions on topics of interest

Language for informational

Level 2. Grammar- Conjunction-'and', 'but' and 'or'

Objectives of the lesson: At the end of the lesson the students should be able to

1. use conjunction correctly

Lesson development: 1.Explain on how to use conjunctions and, but, or and so

2. Give examples and drilling

3. Oral ex.

Conclusion: Written ex.

CCTS: identify

Moral value: co-operation

ABM: Reference books

Language content: present tense

Reflection: students can use the correct conjunction to fill in the blanks


 

Pendidikan Moral Ting. 1D(3.10-3.45)

Bidang Pembelajaran 2: Nilai Berkaitan Dengan Kekeluargaan

Nilai: 2.4.Tanggungjawab terhadap keluarga

Tema: Bertanggungjawab terhadap diri dan persekitaran

Tajuk: Tanggungjawab hidup berkeluarga

Hasil Pembelajaran : Kognitif: Mengenal pasti tanggungjawab setiap anggota dalam keluarga.

Afektif:Menghormati peranan dan tanggungjawab setiap anggota keluarga.

Perlakuan: Melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan dalam keluarga.

Pendekatan : Pemupukan Nilai

Teknik : I. Penerangan

II. Aktiviti kumpulan –mengumpul dan membandingkan maklumat daripada pelbagai sumber.

III. Sumbang saran tentang tanggungjawab hidup berkeluarga

IV. Berbincang soalon-soalan 82

Refleksi : pelajar dapat jawab semua soalan dengan betul.


 


 


 

No comments: